Showcases the IT innovators

ATKB

Showcase ATKB

ATKB is  een onafhankelijk milieuadviesbureau met 100 medewerkers (80 FTE), opererend vanuit 4  vestigingen, dat met hoogwaardig advies wil bijdragen aan een duurzame leefomgeving.

Bij ATKB zijn inmiddels - naast de veldwerkers - een 100-tal kantoormedewerkers actief welke gebruik maken van een zeer uitgebreid palet aan software (ruim 75 verschillende applicaties) welke vanuit de verschillende locaties (en vanuit huis en in het veld) bereikbaar moeten zijn.

Voor ATKB heeft Blue Coded het 'Colo 4.0' project mogen uitvoeren. Daarbij zijn de volgende eisen van groot belang geweest:

  • Uniforme kantoorautomatisering
  • 24x7 ondersteuning van medewerkers
  • 99.9% beschikbaarheid
  • Schaalbaarheid en flexibiliteit
     

Organisatie

Medewerkers loggen in vanuit verschillende vestigingen; en wisselen soms nog wel eens van vestiging, waardoor ATKB veel waarde hecht aan een uniforme werkwijze. Ook het werken vanuit huis moet hier zo veel mogelijk op aan sluiten.

Blue Coded ondersteunt de medewerkers van ATKB telefonisch en per e-mail via onze skilled servicedesk. Daarnaast is Blue Coded ook regelmatig op locatie, om ook de kleine, anders vaak onderbelichtte, problemen aan te pakken.

Gecombineerd met onze tweemaandelijkse review en feedback meetings tussen Blue Coded en ATKB, wordt er geprobeerd een perfecte werkomgeving te creëren waarbij iedereen zo prettig en efficiënt mogelijk kan werken. Dat betekend dat we iedere keer ook weer samen kijken naar de ontwikkelingen binnen ATKB en de rest van de markt; en stellen de IT strategie hierop bij.

Johan Burger (Algemeen Directeur): "De ruimte voor persoonlijk contact en persoonlijke aandacht maakt onderdeel uit van onze gezamenlijke groei. Wij zijn als bedrijven met elkaar meegegroeid in omvang en kennis. Ik denk dat wij de eerste klant van Blue Coded waren; en we zijn nog steeds klant. Dat zegt iets!”

 

Proces

Een effectieve servicedesk valt of staat met het afspreken van processen; denk hier aan in- en uitdiensttreding van medewerkers, doorvoeren van reguliere wijzigingen, opvolging van verzoeken, etc.

Werkzaamheden welke verstorend kunnen werken, worden zo veel mogelijk verplaatst naar buiten-kantooruren en worden zo veel mogelijk in overleg met de klant uitgevoerd. Uiteraard wordt er geprobeerd om dit te doen op zo’n manier dat de hinder tot een minimum wordt beperkt en onderhoud zo veel mogelijk ‘geruisloos’ wordt gedaan.

Dit alles wordt ondersteund door de gemaakte afspraken met elkaar vast te leggen in een Service Level Agreement (SLA); en deze afspraken met regelmaat te evalueren. Daarbij ondersteunen de interne processen van Blue Coded en de gemaakte afspraken met ATKB.

Petra van Es (Manager Informatie en Communicatie): “We merken eigenlijk weinig van het onderhoud en kunnen voor ons gevoel 24x7 gebruik  maken van de diensten.”

Ook hier spelen de reguliere overlegmomenten met ATKB uiteraard weer een belangrijke rol.
Dit ondersteunt bij het continue optimaliseren van de processen.
 

Techniek

Blue Coded faciliteert vanuit haar eigen datacenters in Amsterdam (en uitwijk in Enschede) het platform van ATKB. Dat gebeurt middels het Private Cloud concept, waarbij de diensten vanuit de  Blue Coded datacenters en alle kantoorlocaties op elkaar zijn aangesloten.

Samen met ATKB adopteert Blue Coded binnen de omgeving vaak snel nieuwe technieken.

Enkele voorbeelden hiervan zijn:

Windows Server 2016 en Windows Server 2019

Als “early adopter” beschikte ATKB hierdoor als één van de eerste organisaties over een Remote Desktop / kantooromgeving met de bekende Windows 10 look and feel; waardoor de omgeving nagenoeg het zelfde werkt zoals medewerkers thuis gewend zijn.

NVIDIA GRID ten behoeve van 3D kantoorapplicaties

ATKB maakt gebruik van Cisco UCS blade-servers voorzien van NVIDIA GRID kaarten, waardoor 3D applicaties vanuit de Cloud gedraaid kunnen worden, zoals CAD applicaties, Google Earth, etc.

Thuiswerken in combinatie met Office 365 Multi-Factor Authenticatie

Voor ATKB heeft Blue Coded de reguliere Microsoft Office installaties vervangen door Microsoft Office 365; waardoor medewerkers naast de kantooromgeving, ook thuis van deze software gebruik kunnen maken.

Binnen Office 365 / Azure Active Directory is ook Multi-Factor Authenticatie ingeschakeld en is deze door Blue Coded op zo’n manier ingericht dat medewerkers vanuit huis zich extra moeten authentiseren middels de Microsoft Authenticator App. Wel zo veilig, zonder verdere overlast.

Docker en Containers

ATKB en Blue Coded zijn recent nog een onderzoek gestart om te kijken of Docker / Containers bij kunnen dragen aan het snel kunnen ontwikkelen van kleine maatwerk applicaties ter ondersteuning van de Business Processes.

Inge Struik (Afdelingshoofd Bedrijfsbureau): “Sowieso is de technische kennis van Blue Coded uitstekend.”

Een nadeel van het “early adopter”-model is helaas wel dat kinderziektes binnen deze technieken ook wel parten hebben gespeeld. Hierdoor is het snel schakelen tussen Blue Coded en ATKB van belang, waardoor de impact van dergelijke issues zo snel mogelijk konden worden aangepakt.

Bewaking

Door inzet van onze hoogwaardige Private Cloud omgeving (gebaseerd op Cisco UCS), aangevuld met Public Cloud diensten; én 24x7 monitoring en opvolging vanuit onze servicedesk , weten we de gewenste beschikbaarheid en schaalbaarheid te realiseren.

 

Wil je meer te weten te komen over hoe wij ATKB helpen en hoe we dit eventueel ook voor jou organisatie kunnen doen? Bel ons dan direct op: 079-330 1600.